Türkçe öğretimde Web 2.0 etkisi
HANDE ATILGAN Ankara – Cumhurbaşkanlığı Yatırım Programı dâhilinde gerçekleştirilen “Türkçe Öğretiminde İyi Uygulamalar Konferansı’nda binlerce öğretmenin yaptığı başvurular arasından öne çıkan iyi uygulama örnekleri raporlaştırıldı. Türkçe’nin ana dil olarak öğretilmesi bölümünde, Web 2.0’ı yani sosyal medya ve etkileşimli internet sitelerini dil öğretimine entegre eden örnekler dikkat çekti.
Çocuk ve gençlerin sosyal medyada maruz kaldığı dildeki bazı kelimelerin Türkçe olmadığını kimi zaman fark etmedikleri tespit edildi. Eğitimciler, alıştırma ve ödevlerde sosyal medyanın kullanılmasının Türkçe’ye giren yeni yabancı kelimeler konusunda farkındalığı artırdığını belirtti.
Yanlışlar patlasın…
Hem okulda hem sosyal medyada eksikliği en çok görülen sorunlardan olan yazım yanlışları konusunda da dijital çalışmaların yararlı olacağı görüldü. Çetin Şen Bilim ve Sanat Merkezi’nden Şerife Atik isimli eğitimcinin yaptığı “Yazım yanlışlarını düzeltmeye yönelik geliştirilen e-materyalin öğrenmeye etkisi” başlıklı çalışmada, Scratch programında geliştirilen “Yanlışlar patlasın doğrular yaşasın” adlı dijital oyun test edildi.
Öğrencilere yazım kurallarını uygulayarak öğreten dijital oyun yöntemleri için “Teknolojik destekli yöntemlerin kullanılması, öğrencilerin daha kalıcı, kolay ve eğlenceli öğrenmelerini desteklediğini söyleyebiliriz. Bu tarz oyunlar geliştirilerek derslerde bir materyal olarak kullanılabilir” denildi. Söz konusu oyunun da EBA’ya dahil edilerek daha çok çocuğa ulaştırılması önerildi.
Öte yandan Türkçe öğretiminde drama, farklı zekâ türlerine hitap eden görsel, şekil ve kullanımı, oyunlaştırma metotları gibi geleneksel yöntemler de önerilen uygulamalar arasında yerini aldı.